COMMENTAAR – Het moederbedrijf van de online bezorgservice van maaltijden Thuisbezorgd.nl is sinds eind september beursgenoteerd en bracht vrijdag een ‘handelsbericht’ uit. De beurskoers steeg vrijdagochtend prompt met ruim 3 procent, maar heel veel wijzer werden beleggers eigenlijk niet.

Takeaway.com, het bedrijf van ondernemer Jitse Groen, meldde alleen dat het goed gaat met de order groei. In het derde kwartaal van dit jaar bedroeg de groei van het aantal bestellingen via de sites van Takeaway.com 45 procent tot 12,1 miljoen, vergeleken met een jaar eerder.

In Duitsland, waar Takeaway.com met Lieferando.de een snoeiharde concurrentiestrijd voert met rivaal Delivery Hero, groeiden de bestellingen in het derde kwartaal van dit jaar zelfs met 47 procent.

Het management van Takeaway.com gaf aan “de indruk te hebben dat het bedrijf marktaandeel heeft gewonnen in Duitsland.” Een impressie, geen onderbouwd feit.

Takeaway.com heeft er vertrouwen in dat het bedrijf op koers ligt om de financiële doelen voor de middellange termijn te halen. Dat wil zeggen dat de ordergroei tussen 2015 en 2018 boven de 30 procent per jaar moet liggen. In Duitsland moet het bedrijfsresultaat positief worden en in Nederland moet de winstmarge omhoog.

Geen harde cijfers

Onderbouwing met omzet- en winstcijfers ontbrak vrijdag. In de eerste helft van dit jaar haalde Takeaway.com een omzet van 50,5 miljoen euro en leed het bedrijf 11,5 miljoen euro verlies.  Dat laatste komt vooral doordat het resultaat vóór afschrijvingen (ebitda) in Duitsland 17,9 miljoen euro negatief was.

De grote vraag voor beleggers is: hoeveel marketinggeld gooit Takeaway.com ertegen aan om de sterke groeicijfers bij de orders te bewerkstelligen, vooral in Duitsland? En wat doet dat met de omzet en winst- en verliescijfers? En resulteert één en ander echt in marktdominantie?

De strategie van Takeaway.com is voorlopig gericht op het verwerven van een dominant marktaandeel in de markten waar het bedrijf actief is: eerst moet je de grootste zijn, daarna komt de winst. Maar om echt inzicht te krijgen in hoe dat proces verloopt, moeten beleggers wachten tot er harde financiële cijfers naar buiten komen.